Старое православно-католическое кладбище, Старыя праваслаўна-каталіцкія могілкі ў Каменцы

Старыя праваслаўна-каталіцкія могілкі ў Каменцы

Старыя праваслаўна-каталіцкія могілкі ў Каменцы – гэта не проста месца памерлых людзей і мноства страшных крыжоў. Гэта ўзровень нашай культуры. І такі гэта наша гісторыя! Многія з людзей, што знайшлі тут спакой, унеслі важкі ўклад у духоўнае, культурнае, грамадскае і матэрыяльнае развіццё нашага Каменца. Пад надмагіллямі (ад выдатных скульптурных статуй і ўнікальных каваных крыжоў да “прымітываў” з чырвонымі зорачкамі) ляжыць прах свяшчэннікаў, дактароў, аптэкараў, багатых землеўладальнікаў, змагароў з пасляваеннымі бандытамі, байцоў “Арміі Краёвай”, удзельнікаў паўстання Каліноўскага і простых людзей. Дзесьці пахаваныя астанкі манахаў-барталамітаў… Дарэчы, нават на могілках аптымісты бачаць адны плюсы. А яшчэ (магчыма, многія забыліся) Вялікдзень мёртвых у нашых месцах быў у першую нядзелю пасля “Велыкдня”.

Старыя праваслаўна-каталіцкія могілкі ў Каменцы

Такім чынам, мы знаходзімся на вуліцы Пралетарскай (былая Даліна, на жаль, не ведаю дзе паставіць націск). На фота ніжэй са званіцы царквы ў напрамку могілак сапраўды адкрываецца чыстае поле да гарызонту – Даліна.

Вид на кладбище и будущий Каменец со звонницы
Від на могілкі і будучы Каменец са званіцы

З цяперашняга цэнтра Каменца да могілак вяла вуліца Могілкавая (Cmentarna, цяпер завулак Пралетарскі). Могілкі прамавугольнай формы было закладзена ў сярэдзіне XIX стагоддзя, без якіх-небудзь дзяленняў на кварталы або рады. Аднак мяжа паміж праваслаўнай і каталіцкай часткамі бачная дагэтуль – уважлівы позірк абавязкова заўважыць амаль засыпаную канаву, якая дзеліць усю тэрыторыю амаль пароўну.

“Забабоны”

У тым месцы, дзе пракладзеная “народная сцежка”, была ўваходная драўляная брама. Праз яе праходзіла жалобная працэсія: наперадзе самы старэйшы чалавек, які нясе крыж; за ім людзі з харугвамі і вянкамі; потым праносілі “дамавіну”, за якой ішлі блізкія сваякі; а пасля па старшынстве – чым больш малодшы, тым далей ад нябожчыка.

Слева на фото видны деревянные ворота, 1939 год
Злева на фота бачная драўляная брама, 1939 год
Траурная процессия в Замостах
Жалобная працэсія ў Замастах

Пасля развітальных рытуалаў галоўным было выканаць некалькі важных правілаў. Нічога не прынесці з могілак, а то нябожчыкі ноччу пад вокнамі будуць патрабаваць сваё назад. І… неяк давялося бачыць сітуацыю, як на выхадзе з могілак сабраліся бабулькі і відавочна не спяшаліся выходзіць за браму. Да іх падышоў смелы дзядзька іх узросту і гнеўным голасам накінуўся на іх: “Шо, старыя, ны хотытэ вмыраты?! Пушлы вунь!” Аказваецца, першым з могілак павінен выходзіць самы стары чалавек! А бабулькі проста чакалі, хто з дурных і маладых праскочыць перад імі.

Похороны на старом кладбище, 1969 год
Пахаванне на старых могілках, 1969 год

Праваслаўная частка

Ну што, уваходзім? Баяцца трэба жывых, а не мёртвых. Ідзём. Вядома ж, першымі кідаюцца ў вочы вялізныя драўляныя крыжы. Прычым вышыня іх дасягала 4-х і больш метраў. На некаторых з іх з цяжкасцю можна прачытаць надпісы.

Старые деревянные кресты
Старыя драўляныя крыжы

Яшчэ нядаўна ля ўваходу можна было ўбачыць пасляваенныя надмагіллі (цяпер замененыя на сучасныя): сінія пірамідкі над магіламі савецкіх міліцыянераў, якія загінулі ў 1944-1946 гадах у баях з узброенымі бандытамі на тэрыторыі нашага раёна (А. А. Ліповік, М. С. Марціновіч, В. І. Сідараў, Д. М. Яўхута).

Надгробия на могилах советских милиционеров, 2013
Надмагіллі на магілах савецкіх міліцыянераў, 2013
Обновлённые надгробия, 2019 год
Абноўленыя надмагіллі, 2019 год

Далей звяртайце ўвагу на каваныя крыжы, якія “растуць” з камянёў. Гэта наша адметнасць! Іх ужо не так шмат, але кожны з іх унікальны! Некаторыя знаўцы і краязнаўцы з іншых месцаў прыходзяць у захапленне ад работ нашых “кавалёў”.

Каваныя крыжы

Ідучы далей, справа ад сцяжынкі, можна ўбачыць кенатаф (сімвалічная магіла без праху нябожчыка) Мікіты Тройчука, магілу яго сястры, а побач – іх бацькоў.

Митрофан Тройчук у могилы своих детей
Мітрафан Трайчук ля магілы сваіх дзяцей
Кенотаф Никиты Тройчука в 2013 году
Кенатаф Мікіты Трайчука ў 2013 годзе
И в 2019 году
І ў 2019 годзе

Бліжэй да выхаду спачывае святар а. Уладзімір Філосафаў. Павольна і крадком праходзячы паміж магіламі (акуратна наступаючы на “барвенак” – расліна, характэрная для могілак, якая прыгожа сцелецца і ўтварае вялікія квітнеючыя паляны), можна ўбачыць месцы спачыну многіх карэнных мяшчан, прозвішчы якіх вядомыя кожнаму альбо ўжо адданыя забыццю. Трэба будзе яшчэ многае зрабіць, каб вярнуць з забыцця іх дзеянні.

Каталіцкая частка

Патрапіўшы на развілку, зварочваем направа (налева – выхад да бальніцы), каб выйсці на каталіцкую частку някропаля. Тут мы ўбачым больш вытанчаныя статуі і манументальныя збудаванні. Аднак унікальнасць тут ужо не тая – падобныя надмагіллі можна сустрэць не толькі на Берасцейшчыне і Гарадзеншчыне, але і ў гарадах за Бугам. Дарэчы, на многіх надмагіллях у зацішных месцах схаваныя пазнакі ад вытворцы (імя-прозвішча і горад вытворчасці). Кампазіцыі выконваліся з нехарактэрных для нашых мясцін пяшчаніку (прывозіўся з Сямятыча) і граніту. Напэўна, фінансавыя магчымасці дазвалялі такую раскошу.

Надгробие на старом кладбище, 50-е годы
Надмагілле на старых могілках, 50-я гады
Обзглавленный и без крыльев Ангел Смерти над маогилой землевладельцев Подгурских
Абезгалоўлены і без крылаў Анёл Смерці над магілай землеўладальнікаў Падгурскіх
Михаил Телятицкий
Міхаіл Целяціцкі
Фарфоломей Жук
Фарфаламей Жук

Адзіны будынак на ўсёй тэрыторыі – каплічка. У ёй хаваліся манахі ордэна варфаламістаў, якія называліся “камуністамі” з-за формы вядзення свайго гаспадарчага жыцця. Пасля рэстаўрацыі асвячана ў памяць аб пакутніках 20-га стагоддзя.

Капличка
Каплічка, 2018 год

Недалёка ад яе ўзвышаецца жалезнае надмагілле падпалкоўніка Паўла Гофмейсцера. Хто такі? Нямецкі пратэстант з Саксоніі, служыў паліцмайстрам у Сімбірску на Волзе. У 1831 годзе са сваёй сям’ёй пераехаў жыць у Шастакова. Быў бацькам больш вядомага ў гісторыі Беларусі Апалінарыя Гофмейсцера (1825-1890 гг.) – дзеяча беларускага рэвалюцыйнага руху, аднаго з кіраўнікоў нацыянальна-вызваленчага паўстання К. Каліноўскага ў 1863-1864 гадах.

Надгробие Павла Гофмейстера
Надмагілле Паўла Гофмайстэра

Апалінарый з дзяцінства сябраваў з нашым вядомым земляком з Шастакова Рамуальдам Траўгутам. Падчас паўстання ён быў грамадзянскім кіраўніком Берасцейскага павета, а таксама сфарміраваў вялікі Кобрынскі атрад паўстанцаў, які і ўзначаліў Траўгут. Пасля паўстання быў сасланы ў Сібір на бестэрміновае пасяленне. Дзякуючы намаганням пасольства Аўстрыі быў вызвалены без права вяртання ў Расійскую імперыю. Памёр і пахаваны на Ракавіцкіх могілках у Кракаве.

Малапрыкметнае, але вельмі вытанчанае надмагілле Вітольда Бухавецкага – кавалера Ордэна Святога Станіслава, якім ўзнагароджваліся чыноўнікі ў Расійскай імперыі.

Надгробие Витольда Буховецкого
Надмагілле Вітольда Бухавецкага

Бліжэй да выхаду, калі пастарацца, можна знайсці магілу Станіслава Снежкі, ветэрана паўстання 1863 года. А ў глыбіні, бліжэй да жылых дамоў уздоўж плота, сустракаецца магіла, агароджаная невысокімі бетоннымі слупкамі з ланцугом. Тут спачываюць астанкі польскіх жаўнераў, якія загінулі падчас савецка-польскай вайны ў 1920 годзе.

Могила польских солдат
Магіла польскіх салдат

А вертыкальная пліта з чорнага граніту, якая заўсёды кідаецца ў вочы кожнаму, хто праходзіць па вуліцы Пралетарскай, – гэта месца пахавання Пятра Асоўскага. Таго самага ўладальніка аптэкі з калонамі ў старым цэнтры горада.

Могила Петра Оссовского
Магіла Пятра Асоўскага

Вядома ж, гэты горад мёртвых мае патрэбу ў больш дбайным даследаванні, а пакуль на выхад…

P. S.: Пасля адкрыцця новых могілак у Каменцы з’явіўся лакальны “мем” “Пушоў да Кажуры”, “Трэба збыратыся да Кажуры”. 1 студзеня 1974 года Мацвей Мікалаевіч Кажура (родам з Гродна) па сваёй асабістай згодзе (якую ён даў, знаходзячыся ў ясным розуме і цвярозай памяці) стаў “першаадкрывальнікам” новых могілак. Улады паабяцалі за свой кошт устанавіць вялікае прыгожае надмагілле. Слова не стрымалі – стаіць стары жалезны крыж з трубы. Яго магілу размясцілі ў цэнтры будучага некропаля, і яна доўга знаходзілася ў адзіноце – людзі ўсімі праўдамі і няпраўдамі працягвалі хаваць памерлых на старых могілках (не выключана, што пахаванні праводзіліся ў “два паверхі”).

[wpedon id=”13624″ align=”center”]

Понравилось? Поделись!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *